Vozidlo nepolyká pouze benzin a naftu. Jeho funkčnost je založena i na dalších důležitých tekutinách. A jednou z těchto tekutin je brzdová kapalina, kterou byste rozhodně neměli podceňovat. Péči o ni doporučujeme svěřit odborníkům.
Brzdy představují velmi důležitý prvek vozidla. Kromě toho, že je nezbytné kontrolovat mechanické prvky (destičky, kotouče), je nezbytné se zaměřit i na stav brzdové kapaliny. Jejím úkolem je přenášet sílu od nejdůležitějšího brzdového válce k brzdovým mechanismům všech kol.
Funkčnost brzdové kapaliny se zhoršuje s přibývající vlhkostí ze vzduchu, kterou brzdová kapalina pohlcuje. A to je jeden z hlavních důvodů, proč by se její stav měl pravidelně kontrolovat. I přesto bývá brzdová kapalina velmi podceňována. Uvádí se, že je nejvíce podceňována ze všech provozních kapalin vozidla.
Pokud přijedete do servisu, pracovník vám za pár korun změří, jak na tom brzdová kapalina je. Čím více vody obsahuje, tím nižší je bod varu kapaliny, což je špatně. Odborníci doporučují, že by se měla výměna brzdové kapaliny provádět jednou za rok.
Jak na samotnou výměnu kapaliny?
V motorovém prostoru se nachází nádobka s brzdovou kapalinou, která však nebývá nijak zvlášť označená. U některých vozidel se nachází dvě tyto nádobky, protože některá vozidla mají hydraulicky ovládanou spojku. Ale často napoví o špatné funkčnosti brzd kontrolka.
Chcete-li si vyměnit sami brzdovou kapalinu, musíte o této oblasti něco vědět. Pokud jste v tomto oboru laici, raději svěřte práci do rukou odborníků.
K výměně jsou potřebné dvě osoby. Jedna osoba bude stláčet brzdový pedál. Nejprve je pedál 10x stlačen, poté na něm musí osoba zůstat stát. Během toho druhá osoba povolí odvzdušňovací šroub, čímž se pedál propadne na zem. Brzdová kapalina tak začne vytékat. Důležité je, aby první osoba stále stála na pedálu až do okamžiku zatažení šroubu. Tento proces se opakuje 4x, tedy u každého kola. Jakmile všechna stará kapalina vyteče, doplníte novou.